Peer H. Kristensen

Direktøren for VisitAarhus har fått hele byen til å samarbeide. I år er Århus Europeisk kulturhovedstad

En samarbeidets mann

VisitAarhus er blitt et lokomotiv i Dansk turisme, mye takket være direktør Peer H. Kristensen og hans grunnleggende visjon om samarbeid. Etter at han overtok ansvaret for destinasjonsselskapet, har byen opplevd en økning i turismen på hele 40 prosent!

Det er en formidabel utvikling Aarhus, en by med knappe 250.000 innbyggere, har opplevd i de siste fem-seks årene. Byen har i dag over én million hotellovernattinger. Antall cruiseturister har også vokst enormt, fra 4.300 i 2010 til 90.000 besøkende cruiseturister i år.

– Styrelederen i VisitAarhus, Sten Tideman, gir Peer H. Kristensen mye av æren for denne veksten. Det blir derfor veldig spennende å høre hvilke tanker Kristensen har gjort seg, hva de har lyktes med i Aarhus, og hvilke råd han kan gi oss i Vågsfjordens perle. VisitAarhus gikk innovativt til verks når det gjaldt destinasjonsutvikling og branding, og fikk betalt for det, sier produsent Børge Hoseth i Harstadkonferansen.

– I tillegg til nye måter å tenke markedsføring på, er det i stor grad Peer Heldgaard Kristensens samarbeidstankegang som har bragt byen ”in top of mind” hos både danske og utenlandske turister. Kristensen har spunnet et stort nett av strategiske partnerskap på tvers av turisme- og viteninstitusjoner, både lokalt og regionalt. Og vi har, ikke minst, arbeidet sammen for å bygge byen til et internasjonalt ”hotspot” for blant annet konferanse-, cruise-, og feriegjester. Peer er fan av samarbeid, og det er uten tvil den felles innsats som har gjort at vi har lyktes, sier styrelederen i VisitAarhus, Sten Tiedemann.

VisitAarhus har som mål å bidra til at turismen i Aarhus skaper resultater for byen, regionen og hele Danmark gjennom å posisjonere og utvikle Aarhus som en viten- og opplevelsesby med kvalitetsopplevelser for borgere, virksomheter og gjester.

– Vi har lykkes å markedsføre Aarhus som en attraktiv kongressby og ”second city”. Det hjelper også at medier over hele verden fokuserer på Aarhus’ sterke tilbud av kulturelle- og gastronomiske fyrtårn, omringet av vakker natur og kystlinje, forteller Peer H. Kristensen.